Udgivet i Skriv en kommentar

Alt om testosteron

Alt om testosteron

Testosteron er det mest kendte og på mange måder det vigtigste mandlige kønshormon. Testosteron har vigtige funktioner for både voksne og børn, kvinder og mænd. Hos mænd har det mange unikke egenskaber, især med hensyn til seksuel modning og mandlige egenskaber som større muskelmasse og dybere stemme. Hos mænd frigives det meste testosteron i puberteten. Testosteron er også en forløber for østrogen.

Testosteronniveauer og – funktion

Mænd har det højeste testosteronniveau i kroppen i puberteten. Testosteron falder hos mange mennesker, når de bliver forældre, og det falder endnu mere, jo flere børn de får. Det falder også med alderen, især omkring 50-årsalderen. For mænd er testosteron vigtigt for bl.a.:

  • Produktion af sædceller
  • Udvikling af de mandlige kønsdele
  • Muskelmasse
  • Iltning af blodet
  • Kønsdrift
  • Psykisk sundhed

Ældre mænd er mere tilbøjelige til at lide af depression på grund af faldet i testosteronniveauet i kroppen. Det er dog ikke fastslået, om det kun er aldersrelateret, eller om sygdom, medicin eller andre faktorer også kan være medvirkende faktorer.

Testosteronmangel

Alle fordelene ved et sundt testosteronniveau for både kvinder og mænd, kan desværre ikke opleves, når der er mangel på det mandlige kønshormon. Det kan skabe problemer i forskellige områder af livet. Nogle symptomer på testosteronmangel er:

  • Træthed og depression
  • Træthed og udmattelse
  • Mindre initiativ og motivation
  • Depression
  • Søvnbesvær
  • Øget aggressivitet
  • Øget abdominal fedt

Der kan være flere årsager til, at testosteronmangel opstår. Overdrevent alkoholforbrug har vist sig at være en risikofaktor hos mænd, og det samme gælder lægemidler eller kosttilskud, der påvirker testosteronproduktionen. Visse sygdomme kan også påvirke testosteronniveauet.

Andre årsager til lave testosteronniveauer, hos mænd, kan være et underliggende problem med testiklerne eller hypofysen og hypotalamus i hjernen. Hjernen er primært ansvarlig for at opretholde testosteronbalancen.

Hos kvinder, hvor testosteronproduktionen primært foregår i æggestokkene og binyrerne, kan problemet ligge disse steder. En interessant forskel i forhold til mænd er, at alkohol synes at have den modsatte effekt – alkohol forårsager en midlertidig stigning i testosteron hos kvinder. Det er dog ikke under beruselsen, at stigningen sker, men dagen efter.

Øg din testosteronproduktion

Der er mange gode måder at øge din naturlige testosteronproduktion på. Først og fremmest kan du se på din kost. Der findes fødevarer og drikkevarer, som både kan øge og hæmme testosteronproduktionen. Det korte svar for at opnå et stabilt testosteronniveau er at spise rigtigt og bevæge sig, men vi går lidt mere i detaljer i det følgende afsnit.

Testosteron – kost

Vi starter med det, der støtter testosteronproduktionen, nemlig zink. Zink er et vigtigt metal for en stærk testosteronproduktion. Det er også vigtigt for produktionen af f.eks. sædvæske og sædceller. Fødevarer med zink eller zinktilskud kan begge være et godt første skridt i retning af en naturlig stigning i testosteron.

Det er også vigtigt med en sund balance af vitaminer og mineraler. D-vitamin påvirker f.eks. vores hormonbalance. For lidt D-vitamin fører til lavere testosteron. B3-vitamin er vigtigt for dannelsen af flere kønshormoner, herunder testosteron.

Når vi taler om specifikke fødevarer, har følgende fødevarer en positiv indvirkning på testosteronproduktionen:

  • Æg
  • Smør
  • Kokosolie
  • Kokosolie
  • Fisk
  • Avocado
  • Svampe
  • Nødder
  • Ost
  • Ingefær
  • Løg

Det kan konkluderes, at fedt er langt det vigtigste makronæringsstof for testosteronproduktionen, især mættet og enkelt umættet fedt.

Når det drejer sig om ting, der hæmmer testosteron, er det ting, der generelt ikke har noget eller meget lidt positivt at tilbyde kroppen i forvejen:

  • Sukker
  • Alkohol
  • Soja
  • Lakrids

Det skal tilføjes, at det er kontroversielt, i hvilket omfang soja og lakrids påvirker testosteronproduktionen. Nogle undersøgelser viser, at det kun har en marginal (hvis nogen) effekt, mens andre viser en mere signifikant forskel.

Testosteron og motion

Den bedste øvelse til naturligt at øge testosteronniveauet, er vægtløftning og andre former for styrketræning. Især grundlæggende øvelser, der involverer mange muskelgrupper, giver en høj hormonel reaktion.

Løb med intervaller er en anden god træningsform for dit testosteronniveau, og det er også en af de bedste måder at forbrænde fedt på.

Såkaldt “træning til fiasko” anbefales ikke. Ud over at øge stress- og kortisolniveauet i kroppen, hæmmer for hård træning testosteronproduktionen. Så rådet er at træne hårdt, regelmæssigt og med den rigtige teknik. Bemærk at træne, indtil din krop giver op hver gang, har mange negative virkninger på både kortisol og testosteron.

For meget testosteron

Testosteron er et hormon der gør mest gavn, når det er på et afbalanceret niveau. For meget testosteron kan forårsage både kort- og langsigtede problemer. I næsten alle tilfælde skyldes det et overdrevet testosteron tilskud. Det er sjældent, at kroppen selv overproducerer testosteron. Det er et godt første skridt at teste dit testosteronniveau for at se, om der er mangel på det eller overproduktion af samme. Der findes lovlige kosttilskud på markedet, som kan optimere betingelserne for testosteronudskillelse i kroppen, men husk på, at det sjældent er en god idé at tage selvmedicinering uden at konsultere en sundhedsperson eller en klinik.

Vi anbefaler, at du træffer de foranstaltninger, der har vist sig at være til gavn for din krop, f.eks. regelmæssig motion og en ernæringsrigtig kost. Det er altid den bedste måde at optimere hormonbalancen i din krop på.

Anabolske steroider

Det er ulovligt og farligt at øge mængden af testosteron i kroppen ved hjælp af anabolske androgyne steroider (AAS). Det er ulovligt at besidde, forære væk, fremstille, købe, sælge og bruge anabolske steroider. Og det er der mange gode grunde til.

Listen over bivirkninger er lang:

  • Alvorlige humørsvingninger
  • Søvnbesvær og rastløshed
  • Acne
  • Hævelse i ansigtet og pludselig vægtøgning

Hos kvinder fremkalder steroider grovere stemme, en mere maskulin kropsform og mindre bryster.

Testosteron hos kvinder

Testosteron er det mandlige kønshormon, og østrogen er det kvindelige kønshormon. Dette er sandt på mange måder. Østrogen har unikke egenskaber hos kvinder, og det samme gælder testosteron hos mænd. Begge køn besidder begge hormoner og er vigtige uanset køn.

For kvinder er testosteron især vigtigt for mental sundhed, sexlyst og fordøjelsen. Det er også vigtigt for muskelstyrken – ligesom det er vigtigt for mænd. Størstedelen af kvinders testosteron udskilles i æggestokkene. Kvinders højeste testosteronniveau er nået ved ægløsning og det laveste niveau er før menstruation. I overgangsalderen falder testosteronproduktionen en smule i forhold til tidligere.

Symptomer på et for højt testosteronniveau hos kvinder er hårtab på hovedet, øget kropsbehåring og en forstørret klitoris. Men når kvinder tager testosterontilskud, kan det i sidste ende have den effekt, at det øger østrogenniveauet i stedet. Det skyldes, at testosteron er en forløber for østrogen. For kvinder omdannes næsten alt testosteron før eller senere til østrogen.

Related Artiklar

Alt om skjoldbruskkirtlen

Alt om skjoldbruskkirtlen og dens sygdomme

Stress og kortisol

Stress og andre symptomer på kortisolmangel

Alt om fødevareintolerance og fødevareallergi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *